کتابخانه مسجد گوهرشاد حرم امام رضا (ع)

کتابخانه مسجد گوهرشاد حرم امام رضا (ع) در حال حاضر از لحاظ کثرت منابع و وسعت خدمت رسانی، اولین و بزرگ ترین کتابخانه جهان است که به طور تخصصی و شبانه روزی در زمینه معارف اهل بیت (ع) به مراجعان گرامی خدمات ارائه می‌کند.

بانی و مؤسس این کتابخانه، مرحوم حاج سید سعید طباطبایی نایینی بود که در سال ۱۳۳۲ شمسی با وقف پنج هزار جلد کتاب خطی و چاپی این کتابخانه را تأسیس و املاکی را هم جهت تأمین مخارج آن وقف کرد.

مکان اولیه کتابخانه مسجد گوهرشاد حرم امام رضا (ع) در قبل از انقلاب، اتاق بالای کفشداری مسجد بود، پس از جابجایی و انتقال کتابخانه به چند مکان، سرانجام پس از انقلاب اسلامی در محل کنونی بین بست شیخ بهایی و صحن جمهوری اسلامی قرار گرفت.

با گذشت زمان روز به روز بر رونق این کتابخانه افزوده شد و مورد استقبال و توجه خاص مدرسان و طلاب حوزه علمیه قرار گرفت. در سال ۱۳۴۵ شمسی کتابخانه جامع گوهرشاد به اداره اوقاف واگذار شد. به دلیل کمبود فضا و نیاز به مکانی وسیع تر، در سال ۱۳۶۸ با تلاش آستان قدس رضوی، ساختمان فعلی کتابخانه با مساحت هزار و ۲۰۰ متر مربع زیر بنا در بست شیخ بهایی حرم مطهر احداث شد.

همچنین در سال ۱۳۶۹ شمسی اداره مسجد و کتابخانه مسجد گوهرشاد حرم امام رضا (ع) پیرو موافقت مقام معظم رهبری به آستان قدس محول شد و از آن پس، رشد فزاینده‌ای را طی کرد. این کتابخانه تنها در اختیار آقایان قرار دارد.

با افزایش تقاضای مراجعان به این کتابخانه و نیز اهتمام بیشتر به اجرای نیت واقف، سبب شد تا کتابخانه عمومی جامع گوهرشاد همزمان با میلاد باسعادت امام هادی (ع) در آذرماه ۱۳۸۹ شمسی با عنایت و حضور تولیت آستان قدس رضوی و با عنوان جدید کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع)، مرکزی شبانه روزی برای پاسخگویی علمی به نیاز مراجعان، زائران و مشتاقان معارف اهل بیت (ع) باشد.

در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) حرم امام رضا (ع) منابع موجود در یک تقسیم موضوعی در دو تالار به نمایش در آمده است: تالار اول شامل سیره و تاریخ اهل بیت (ع) و تالار دوم شامل علوم و معارف مرتبط با اهل بیت (ع) می‌شود.

با تجهیز و آماده‌سازی دوباره کتابخانه و تهیه منابع جدید، کتابخانه تخصصی اهل بیت (عع) در هشت واحد ذیل آماده ارائه خدمات شد:

تالار شماره یک: ویژه کتابهای سیره و تاریخ اهل بیت (ع)

تالار شماره دو: ویژه کتابهای علوم و معارف مرتبط با اهل بیت (ع)

کتابخانه تخصصی امام رضا (ع)

کتابخانه الکترونیکی اهل بیت (ع) و اینترنت

تالار مطبوعات و نشریات ادواری
تالار کتب مرجع

مخزن کتابهای خطی

واحد امانت کتاب

این کتابخانه در حال حاضر با در اختیار داشتن بیش از ۷۰ هزار نسخه کتاب فارسی، عربی، اردو و لاتین و حدود ۵۰۰ هزار عنوان کتاب الکترونیکی، ۷۰ پایان نامه با موضوعیت سیره و معارف اهل بیت (ع)، ۱۶ هزار نفر عضو و با حضور کتابداران متخصص از لحاظ کثرت منابع و وسعت خدمت رسانی، اولین و بزرگ ترین کتابخانه جهان است که به طور تخصصی و شبانه روزی در زمینه معارف اهل بیت (ع) به مراجعان گرامی خدمات ارائه می‌کند.

لینک کوتاه خبر : QR Code For:  کتابخانه مسجد گوهرشاد حرم امام رضا (ع)

مطلب پیشنهادی

طرح معین الضعفا چیست ؟

به یقین در نقاط مختلف و دوردست کشور افرادی وجود دارند که تاکنون از نعمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *