کتابخانه مسجد گوهرشاد حرم امام رضا (ع)

کتابخانه مسجد گوهرشاد حرم امام رضا (ع) در حال حاضر از لحاظ کثرت منابع و وسعت خدمت رسانی، اولین و بزرگ ترین کتابخانه جهان است که به طور تخصصی و شبانه روزی در زمینه معارف اهل بیت (ع) به مراجعان گرامی خدمات ارائه می‌کند.

بانی و مؤسس این کتابخانه، مرحوم حاج سید سعید طباطبایی نایینی بود که در سال ۱۳۳۲ شمسی با وقف پنج هزار جلد کتاب خطی و چاپی این کتابخانه را تأسیس و املاکی را هم جهت تأمین مخارج آن وقف کرد.

مکان اولیه کتابخانه مسجد گوهرشاد حرم امام رضا (ع) در قبل از انقلاب، اتاق بالای کفشداری مسجد بود، پس از جابجایی و انتقال کتابخانه به چند مکان، سرانجام پس از انقلاب اسلامی در محل کنونی بین بست شیخ بهایی و صحن جمهوری اسلامی قرار گرفت.

با گذشت زمان روز به روز بر رونق این کتابخانه افزوده شد و مورد استقبال و توجه خاص مدرسان و طلاب حوزه علمیه قرار گرفت. در سال ۱۳۴۵ شمسی کتابخانه جامع گوهرشاد به اداره اوقاف واگذار شد. به دلیل کمبود فضا و نیاز به مکانی وسیع تر، در سال ۱۳۶۸ با تلاش آستان قدس رضوی، ساختمان فعلی کتابخانه با مساحت هزار و ۲۰۰ متر مربع زیر بنا در بست شیخ بهایی حرم مطهر احداث شد.

همچنین در سال ۱۳۶۹ شمسی اداره مسجد و کتابخانه مسجد گوهرشاد حرم امام رضا (ع) پیرو موافقت مقام معظم رهبری به آستان قدس محول شد و از آن پس، رشد فزاینده‌ای را طی کرد. این کتابخانه تنها در اختیار آقایان قرار دارد.

با افزایش تقاضای مراجعان به این کتابخانه و نیز اهتمام بیشتر به اجرای نیت واقف، سبب شد تا کتابخانه عمومی جامع گوهرشاد همزمان با میلاد باسعادت امام هادی (ع) در آذرماه ۱۳۸۹ شمسی با عنایت و حضور تولیت آستان قدس رضوی و با عنوان جدید کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع)، مرکزی شبانه روزی برای پاسخگویی علمی به نیاز مراجعان، زائران و مشتاقان معارف اهل بیت (ع) باشد.

در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) حرم امام رضا (ع) منابع موجود در یک تقسیم موضوعی در دو تالار به نمایش در آمده است: تالار اول شامل سیره و تاریخ اهل بیت (ع) و تالار دوم شامل علوم و معارف مرتبط با اهل بیت (ع) می‌شود.

با تجهیز و آماده‌سازی دوباره کتابخانه و تهیه منابع جدید، کتابخانه تخصصی اهل بیت (عع) در هشت واحد ذیل آماده ارائه خدمات شد:

تالار شماره یک: ویژه کتابهای سیره و تاریخ اهل بیت (ع)

تالار شماره دو: ویژه کتابهای علوم و معارف مرتبط با اهل بیت (ع)

کتابخانه تخصصی امام رضا (ع)

کتابخانه الکترونیکی اهل بیت (ع) و اینترنت

تالار مطبوعات و نشریات ادواری
تالار کتب مرجع

مخزن کتابهای خطی

واحد امانت کتاب

این کتابخانه در حال حاضر با در اختیار داشتن بیش از ۷۰ هزار نسخه کتاب فارسی، عربی، اردو و لاتین و حدود ۵۰۰ هزار عنوان کتاب الکترونیکی، ۷۰ پایان نامه با موضوعیت سیره و معارف اهل بیت (ع)، ۱۶ هزار نفر عضو و با حضور کتابداران متخصص از لحاظ کثرت منابع و وسعت خدمت رسانی، اولین و بزرگ ترین کتابخانه جهان است که به طور تخصصی و شبانه روزی در زمینه معارف اهل بیت (ع) به مراجعان گرامی خدمات ارائه می‌کند.

لینک کوتاه خبر : QR Code For:  کتابخانه مسجد گوهرشاد حرم امام رضا (ع)

مطلب پیشنهادی

خدمات متنوع نسیم رضوان برای زائران حضرت رضا (ع)

شبکه اجتماعی حرم مطهر رضوی (پیام رسان داخلی) اوقات شرعی مشهد مقدس قرآن : با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *