رواق حضرت معصومه سلام الله علیها (دارالاجابه)

رواق دارالحجه (عج) در زیر صحن انقلاب حرم مطهر رضوی قرار گرفته است. سرداب امام رضا (ع) در رواق دارالحجه (عج) واقع شده است و زائران با عناوینی همچون رواق زیرزمینی دارالحجه (عج)، قبر اصلی امام رضا (ع)، نزدیکترین محل به قبر یا مرقد امام رضا (ع)، سرداب امام رضا (ع) و … این مکان را نام  می برند.

ﺳﺮﺩﺍﺏ ﻛﻠﻤﻪﺍﻱ ﻓﺎﺭﺳﻲ است که از ﺩﻭ ﻛﻠﻤﻪ ﺳﺮﺩ ﻭ ﺁﺏ ﺗﺸــﻜﻴﻞ ﺷﺪﻩ است ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺳــﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﺯﻣﻴــﻦ ﻣﻰﮔﻮﻳﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺟﺎﺋــﻲ است ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻓــﻦ ﻳﺎ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﺍﻣﻮﺍﺕ ﺍﺣﺪﺍﺙ ﻣﻰﺷود و ﻣﻨﻈــﻮﺭ ﺍﺯ ﺳــﺮﺩﺍﺏ ﺩﺭ ﺣــﺮﻡ ﻣﻄﻬﺮ ﻣﻜﺎﻥ ﻣﻘﺪﺳــﻲ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﻗﺪ ﺍﻣﺎﻡ رضا علیه السلام ﺩﺭ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ. ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺳــﺮﺩﺍﺏ ﺗﺎ ﻛﻒ ﺭﻭﺿــﻪ ﻣﻨﻮﺭﻩ ۶ ﺍﻟﻲ ۸ ﻣﺘﺮ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﺿﺮﻳــﺢ ﻓﻮﻻﺩﻱ ﻧﮕﻴﻦ ﻧﺸــﺎﻥ (ﺿﺮﻳﺢ ﺩﻭﻡ) ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﺳﺮﺩﺍﺏ ﺑﺮ ﻓﺮﺍﺯ ﻣﺮﻗﺪ ﻣﻄﻬﺮ ﺍﻣﺎﻡ رضا علیه السلام ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ.

رواق حضرت معصومه (س) در ضلع جنوب غربی رواق دارالحجه (عج) قرار دارد که محدوده پنجره هشتی یا ضریح بالاسر مبارک، در ضلع شرقی رواق حضرت معصومه (س)، بعد از روضه منوره، نزدیک‌ترین مکان به مرقد شریف امام هشتم علیه السلام است.

ضریح جدیدی که برای زیارت برادران قرار داده شده است نیز نزدیکترین دیوار به مرقد امام میباشد.در زاویه شرقی رواق حضرت معصومه (س) ، یک پنجره نقره و سقفی به‌ صورت نیم گنبدی که راه ورود به سرداب مطهر امام رضا (علیه السلام) است، قرار دارد.

رواق دارالحجه (عج) به طور معمول، مکانی برای زیارت خانواده‌هاست اما در زمان‌های خاص اختصاص به حضور زنان و یا مردان می‌یابد. نزدیکی این مکان به مرقد مطهر امام رضا (علیه السلام) باعث شده است تا این رواق به مکانی ویژه برای زیارت عاشقان حریم ملکوتی امام هشتم تبدیل شود و خیل عاشقان و دلدادگان امام رئوف را به این مکان از حرم مطهر بکشاند.

دسترسی به ورودی رواق دارالحجه (عج) از مسیر های ذیل ممکن است:

۱- بست شیخ طوسی و بست شیخ حرعاملی جهت ورود خواهران و برادران

۲- صحن انقلاب و صحن جمهوری (رواق دارالولایه) ویژه ورود خواهران

۳- صحن جمهوری ویژه ورود برادران

۳- بست شیخ بهایی (رواق دارالولایه) ویژه ورود برادران

دسترسی و ورود صندلی چرخدار و کالسکه به رواق دارالحجه (عج)

توسط آسانسور های موجود در

  1. ضلع شمالی صحن انقلاب
  2. ضلع جنوبی بست شیخ حر عاملی
  3. ضلع جنوبی بست شیخ طوسی

ساعات تشرف ویژه خواهران

در حال حاضر خواهران می توانند در هر ساعتی به این مکان مطهر مراجعه نمایند و ضریح واقع در رواق حضرت معصومه را نیز زیارت کنند.

ساعات تشرف ویژه برادران

در حال حاضر خواهران می توانند در هر ساعتی به این مکان مطهر مراجعه نمایند و ضریح واقع در رواق در دارالحجه را نیز زیارت کنند.

لینک کوتاه خبر : QR Code For:  رواق حضرت معصومه سلام الله علیها (دارالاجابه)

مطلب پیشنهادی

خدمات متنوع نسیم رضوان برای زائران حضرت رضا (ع)

شبکه اجتماعی حرم مطهر رضوی (پیام رسان داخلی) اوقات شرعی مشهد مقدس قرآن : با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *