الگو قرار دادن فاطمه زهرا(علیها السلام) در عبادت

الگوی اول: در قرآن

در حالی که در جامعه اسلامی ترویج قرآن و قرآن خوانی در نظام اسلامی بسیار رشد کرده است و از اول انقلاب تا به حال کارهای قرآنی بسیار افزایش یافته است تا جایی که مقام معظم رهبری «حفظه الله» تاکید بسیار در مورد حفظ کتاب الله نموده‌اند؛ و فرمودند: «ما باید در کشور حداقل ده میلیون حافظ قرآن داشته باشیم» لکن هنوز افراد زیادی هستند که توان خواندن یا حفظ قرآن کریم را به خوبی ندارند. کسانی که الگوی رفتاری خود را حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام) قرار می‌دهند اهتمام زیادی در یادگیری قرآن دارند، سعی می‌کنند در شبانه روز آیاتی از کلام الله را بخوانند و در طول روز تلاش می‌کنند به مفاد آیات عمل نمایند، بعضی از افراد در شبانه روز زمانی را معین می‌کند تا قرآن را حفظ نمایند و یا بعضی تلاش می‌کنند که قرآن را به صوت زیبا تلاوت کنند و عده زیادی هم در حوزه های علمیه تلاش می‌کنند تا علم تفسیر قرآن را بیاموزند و همه این‌ها نشانه ازاین دارد که این افراد فاطمه زهرا(علیها السلام) را الگوی خود قرار داده‌اند. حضرت زهرا(علیها السلام) در حدیث ارزشمندی پیروان خود را به قرآن سفارش می‌نمایندو می‌فرمایند: «حُبِّبَ إلیَّ مِن دُنیاکُم ثَلاثٌ: تِلاوَهُ کِتابِ اللهِ و…(۸) » از دنیای شما سه چیز نزد من محبوب است که یکی از آن‌ها تلاوت قرآن است. همچنین حضرت در وصیت نامه‌ی خود به امیرالمومنین(علیه السلام)، از حضرت درخواست فرمودند: «فَأکثَر مِن تِلاوَهِ القُرآن (۹)» بعد از دفن من زیاد قرآن بخوان و دعا بخوان زیرا در چنین لحظه‌هایی، میت به انس گرفتن با زندگان محتاج است.
 

الگوی دوم: در دعا

یکی دیگر از مسائلی که در زندگی حضرت زهرا(علیها السلام) بسیار به چشم می‌خورد، اهمیت دادن آن حضرت به دعا و نیایش است. دعا و نیایش آن حضرت به گونه ای بوده است که می‌گویند حضرت در اواخر عمر شریفشان در حالی که جسم شریف آن حضرت به خاطر ضربه ای که به او وارد شده بود بسیار ضعیف بود ولی دعای آن جناب هرگز ترک نشد و امام حسن مجتبی(علیه السلام) می‌فرمایند: مادرم همواره تا صبح برای همسایگان، برادران دینی و مسلمانان دعا می‌کرد، حضرت خطاب به مادرشان فرمودند: مادر جان چرا برای خود دعا نمی‌کنی؟ حضرت در جواب فرمودند: ألجارَ ثُمَّ الدَّار (۱۰)» اول همسایه، بعد خانه خود. دعا در بعضی از مواقع برای حضرت اهمیت بیشتری پیدا می‌کرد برای همین حضرت در اواخر ساعات روز جمعه در دعا و خیر خواهی برای مسلمانان همت بسیار می‌نمود تا جایی که فردی را می‌گماشت تا غروب خورشید را به آن حضرت اطلاع دهد چرا که رسول خدا (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) در این باره فرمودند: در روز جمعه ساعتی است که هر خواسته‌ی خیر و نیکو در آن ساعات به اجابت می‌رسد. حضرت زهرا(علیها السلام) از پدر بزرگوارشان سؤال نمودند، کدام ساعت است؟ حضرت فرمودند: إذا تَوَلَّی نِصفَ عَینِ الشمسِ الغُرُوب» هنگامی که نصف قرص خورشید در افق پنهان شود.
 

الگوی سوم: عشق حضرت در دیدار پروردگار

روزی بنی اکرم(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) از دخترشان حضرت فاطمه (علیها السلام) سؤال نمودند: فاطمه جان! چه حاجت و درخواستی داری؟ الآن جبرئیل امین کنار من است و از جانب خداوند متعال پیام آورده است تا هر چه بخواهی برآورد. حضرت زهرا (علیها السلام) در جواب پدرشان فرمودند: شَغَلَنِی عَن مَسئلَتِهِ لِذَّهَ خِدمَتَهُ، لَاحَاجَهَ لِی غَیرَ النَظَرِ إلی وَجهِهِ الکَریمِ» لذتی را که از خدمت حضرت بر حق می‌برم مرا از هر گونه خواهش و درخواستی باز داشته است، حاجتی جز این ندارم که پیوسته نظاره گر جمال زیبا و کریم خداوند متعال باشم. این حدیث بسیار زیبا به ما نشان می‌دهد که حضرت زهرا(علیها السلام) تا چه اندازه با خداوند ارتباط داشته است، آنچه از این حدیث برای ما مفید است این است که ما نیز مقداری از روز را فقط برای خداوند قرار می‌دهیم. به خداوند فکر بکنیم و حمد و ثنای الهی را بگوییم، اگر این کار ما مداومت داشته باشد امید است که مقداری از لذتی را که مادر خوبی‌ها از یاد خداوند می‌بردند به ما نیز عنایت گردد.
 

الگوی چهارم: نماز حضرت زهرا (علیها السلام)

پیغمبر اکرم(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) در مورد دخترشان اینگونه می‌فرمایند: ایمان به خدا در اعماق دل و روح حضرت فاطمه(سلام الله علیها) چنان نفوذ کرده است که برای عبادت خود را از هر چیزی فارغ می‌کند، … آنگاه که در محراب به عبادت می‌ایستد نورش برای فرشتگان آسمان درخشندگی دارد، و خداوند متعال به ملائکه خطاب می‌کند: بنده‌ی مرا ببینید! چگونه در مقابل من به نماز ایستاده در حالی که اعضای بدنش از می‌لرزد و غرق در بندگی است! ای ملائکه گواه باشید که پیروان فاطمه (سلام الله علیها) را از عذاب دوزخ در امان قرار دادم. (۱۱)
 

الگوی پنجم: از خود گذشتگی و ایثار حضرت فاطمه (سلام الله علیها)

شخص تازه مسلمانی در مسجد شهر مدینه از مردم کمک خواست، پیامبر اکرم(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) به اصحاب خود نگاهی کرد، سلمان فارسی از آن میان برخاست تا نیاز آن بیچاره را بر طرف سازد، هر جا که رفت آخر دست خالی به مسجد باز می‌گشت که چشمش به در منزل فاطمه (سلام الله علیها) افتاد، درب خانه را کوبید و جریان آن شخص تازه مسلمان را برای دختر پیامبر بازگو کرد. حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرمودند: ای سلمان! سوگند به خداوندی که حضرت محمد (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) را به پیامبری برگزید، سه روز است که غذا نخورده‌ایم و فرزندانم حسن و حسین (سلام الله علیهما) از شدت گرسنگی مضطرب اند و به خواب رفته‌اند، «وَ لَکِن لَا أَرُدُّ الخَیرَ إذَا نَزَلَ الخَیرُ به بابی» و اما خیری که به در خانه من آمده است را رد نمی‌کنم، در این هنگام حضرت پیراهن خویش را به سلمان داد، تا در مغازه شمعون یهودی گرو بگذارد و مقداری خرما و جو از او قرض نماید. سلمان می‌گوید: پس از دریافت خرما و جو در خانه حضرت بازگشتم و به ایشان عرض کردم: دختر رسول خدا (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) ! مقداری از این را برای فرزندان گرسنه‌ات بردار. حضرت در پاسخ فرمودند: ای سلمان! «هَذَا شَیءٌ أَمضَینَاهُ لِلهِ عَزَّوَجَلَّ لَسنَا نَأخُذُ مِنهُ شیئاً» این کار را برای خدای عزوجل انجام دادم و هرگز از آن چیزی بر نمی‌دارم. (۱۲)
 

الگوی ششم: خوف و خشیت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) از خداوند متعال

چون آیه شریفه «وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ لَها سَبْعَهُ أَبْوابٍ لِکُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُوم (۱۳)» رسول خدا(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) به شدت گریه کرد به گونه ای اصحاب حضرت نیز به گریه افتادند، هر چه کردند تا پیامبر را از گریه باز دارند نتوانستند برای همین فکری کردند به این نتیجه رسیدند که چون پیامبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) را بسیار دوست می‌دارد و از دیدن او خوشحال می‌شود، حضرت زهرا (سلام الله علیها) را حاضر نمایند تا شاید گریه حضرت تمام شود، اصحاب سراغ فاطمه (سلام الله علیها) رفتند و جریان را برای حضرت بیان نمودند. حضرت خدمت پدر بزرگوارشان رسیدند و علت گریه ایشان را جویا شدند رسول خدا(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) آیات را برای حضرت فاطمه (سلام الله علیها) قرائت کردند. صدیقه طاهره (سلام الله علیها) چون آیات عذاب را شنیدند، با رو به زمین افتادند، در حالی که زمزمه می‌کردند و می‌فرمودند: وای، وای بر کسی که داخل آتش جهنم گردد. (۱۴)
 

الگوی هفتم: فاطمه (سلام الله علیها) عابدترین جهانیان

امام حسن مجتبی علیه سلام (در توصیف مادر بزرگوار خود اینگونه می‌فرمایند: در دنیا کسی عابدتر ای حضرت فاطمه) سلام الله علیها نبود. آنقدر به عبادت می‌ایستاد تا پاهایش ورم می‌کرد. (۱۵) «ماکانَ فی هذِهِ الأَمّه أعبَد مِن فَاطِمَه کَانَت تَقُومُ حَتّی تَوَرم قَد مَاهَا»در این امت عابدتر از حضرت فاطمه (سلام الله علیها) کسی نبود به طوری که هر وقت به عبادت می‌ایستاد پاهای ایشان ورم می‌گشت.

لینک کوتاه خبر : QR Code For:  الگو قرار دادن فاطمه زهرا(علیها السلام) در عبادت

مطلب پیشنهادی

آرامش

آرامش و سکینه در برابر اضطراب و دلهره به کار می رود و به حالت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *