کتاب منتسب به امام رضا(ع) با عنوان رساله ذهبیه، جعلی است

یکی از خادمیاران رضوی که دارای تحصیلات حوزه و دانشگاه است در نشستی تخصصی، به تشریح مقوله «طب اسلامی» پرداخت و از برخی انحرافات در این حوزه گفت.

به گزارش شبکه خادمان رسانه ­ای کانون­ های خدمت رضوی استان تهران، دومین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی سومین همایش عالم آل محمد(ص) امروز سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ با موضوع «طب الرضا(ع)» و در ایام دهه کرامت برگزار شد که حجت‌الاسلام دکتر محمد لطفی‌زاده مسئول کانون تبلیغی دینی کانون خدمت رضوی منطقه ثامن (هشت) تهران به عنوان یکی از اعضای کلیدی پنل به اهمیت مقوله «طب اسلامی» پرداخت و اظهار کرد: ابتدا صراحتا می‌گویم طب اسلامی به این معنی که دفتری بزنیم، مردم را ویزیت و نسخه‌ای تجویز کنیم، نداریم.

او با تأکید بر اینکه توصیه‌های طبی در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد ولی «طب اسلامی» به معنایی که توضیح داده شد فاقد جایگاه است، گفت: اینکه طب سنتی را هم مترادف با طب اسلامی می‌دانند اشتباه است؛ طب سنتی با تمام ویژگی‌های مثبتی که دارد می‌تواند مکمل طب رایج و مدرن باشد.

وی همچنین با اشاره به کتاب قانون بوعلی سینا و میراث چندین ساله طب سنتی بر لزوم توجه به سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی رهبر معظم انقلاب در توجه به طب سنتی تاکید کرد.

مسئول کانون تبلیغی دینی کانون خدمت رضوی منطقه ثامن (هشت) تهران با اشاره به اینکه طب سنتی و طب رایج هر کدام می‌توانند جایگاه خود را داشته باشند؛ رد کردن و تخطئه هر یک از این دو را مصداق افراط و تفریط دانست.

لطفی‌زاده گفت: نمی‌شود روایتی را دستاویز قرار دهیم و «بدون تخصص»، برای مردم نسخه واحد تجویز کنیم، حال آنکه ۹۵ درصد روایات مورد استفاده افرادی که عنوان طب اسلامی را دوست دارند فاقد سند است.

این فعال فضای مجازی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال اگر در کنار طب رایج از مزایای حجامت هم بهره‌مند شویم خوب است اما اینکه بخواهیم به عنوان طب اسلامی، مطب بزنیم و منبع درآمد ایجاد کنیم از نظر بزرگان و مراجع تقلید پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه مبلغ دینی هستم اما پیوندی هم با طب رایج دارم اظهار کرد: برخی افراد مدام درگیر افراط و تفریط هستند و از این حیث شاهدیم که برخی دست به کتاب‌سوزی می‌زنند و برخی بطور کلی طب سنتی را نفی می‌کنند.

این کارشناس گفت: در یک عبارت شفاف و روشن باید بگویم توصیه‌های طبی که به تجربه گذاشته می‌شود و از نتایج آن استفاده می‌شود مورد تأیید است اما نباید برای عموم مردم نسخه طب اسلامی پیچید و از سویی نمی‌شود کل نظام پزشکی و سیستم واکسیناسیون را با همین افراط و تفریطی که عرض کردم و به شکل ناآگاهانه زیر سوال برد.

وی خاطر نشان کرد: در نمونه اخیر و مربوط به دوران شیوع کرونا هم شاهد بودیم که برخلاف موضع‌گیری‌های عده‌ای و مخالفت با واکسیناسیون، رهبر معظم انقلاب مقابل چشم همگان واکسن تزریق کردند که این اقدام حاوی پیامی روشن بود.

لطفی‌زاده ابراز کرد: برخی همواره کاسه داغ‌تر از آش هستند و ممکن است در مواجهه با این اقدام رهبری هم بگویند که شاید ایشان را کانالیزه کرده‌اند که در این صورت باز هم افراط کرده و رسما ولایت فقیه را زیرسوال برده‌اند.

مسئول کانون تبلیغی دینی کانون خدمت رضوی منطقه ثامن (هشت) تهران همچنین در باب «کتاب طب الرضا(ع) یا رساله ذهبیه» هم بیان کرد: مقوله طب‌سازی کار درستی نیست؛ طبق نظر بزرگان کتاب‌شناس کتابی به این مضمون که به امام رضا(ع) نسبت داده می‌شود، ظاهرا جعلی است و قابل قبول نیست که حضرت امام هشتم به درخواست خلیفه غاصب (مأمون) این رساله را نوشته باشند زیرا این کار در شأن امام نیست.

وی اذعان کرد: هر چند از تمامی توصیه‌های طبی استفاده می‌کنیم چه در قرآن کریم آمده باشد چه منتسب به ائمه اطهار علیهم‌السلام باشد و آنها را روی چشم‌مان می‌گذاریم؛ اما طب‌سازی کار درستی نیست و در این زمینه باید تخصص و تجربه همزمان استفاده شود.

وی با بیان اینکه کتب مرجع پزشکی یا هر کتاب علمی دیگر به صرف اینکه خارجی باشد ایرادی ندارد، بیان کرد: البته تلاش در بومی کردن منابع بر اساس تحقیق و تلاش امر پسندیده‌ای است؛ لیکن استفاده از کتب مرجع پزشکی بیگانه به مصداق روایت «اطلبوا العِلم وَ لو بالصِّین» اشکالی ندارد.

لطفی‌زاده افزود: بر این اساس آتش زدن یک کتاب مرجع که بطور قانونی در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود، فقط دوقطبی ایجاد می‌کند و وقتی توسط فردی با لباس روحانیت انجام شود، مردم را به دین هم بدبین می‌کند؛ کما اینکه در گذشته این اتفاق افتاده بود و مدیر حوزه‌های علمیه کشور نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند و طی بیانیه‌ای اعلام کردند که این کارهای جاهلانه در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و نسبتی هم با حوزه علمیه و روحانیت ندارد؛ این کارها افراطی است و نباید به این کارها دامن زده شود.
گفتنی است لطفی‌زاده در ابتدای این جلسه با بیان آیاتی از قرآن کریم و برخی روایت به تبیین اهمیت نگاه اسلام به ارزش بالای طبابت پرداخت و با توضیح مفهوم شفاء و تجلیل از رشادت‌های کادر بهداشت و درمان در مقابله با کرونا از معدود پزشکانی که دچار انحرافاتی مانند اخذ زیرمیزی شده‌اند انتقاد کرد.

لینک کوتاه خبر : QR Code For:  کتاب منتسب به امام رضا(ع) با عنوان رساله ذهبیه، جعلی است

مطلب پیشنهادی

حضور خادمیاران رضوی با پرچم متبرک در درمانگاه امام علی (ع)

حضور خادمیاران کانون خدمت رضوی در درمانگاه امام علی (ع) و دیدار با نوزاد تازه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *